Villkor

KÖPVILLKOR
Konsumentköplagen (1990:032) och Lag om konsumentskydd (2000:274) vid distansavtal och hemförsäljningsavtal (Distanshandelslagen) innehåller utförliga i allmänhet tvingade regler om dina rättigheter som konsument. Oavsett hur du handlar hos oss är nedanstående köpvillkor komplement till dessa lagar och är de bestämmelser som gäller mellan Stålhästen och dig.

TILLÄMPLIG LAG OCH TVIST

Avtalet gäller under svensk lag. Tvist rörande tolkning eller tillämpning av dessa Villkor skall tolkas i enlighet med svensk lag.

Vid en eventuell tvist följer Stålhästen Cyklar AB beslut från Allmänna reklamationsnämnden. Allmänna reklamationsnämnden kontaktas via www.arn.se alternativt adress Box 174, 101 23 Stockholm.

TRÄFFANDE AV AVTAL
Vid beställning, via Internet, träffas avtal om köp när du väljer att slutföra betalningen i kassan. Orderbekräftelse genereras sedan automatiskt utan manuell översyn. Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. uppenbart felaktigt pris eller tryckfel) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering eller anser att produktinformationen är felaktig får du självklart välja att avboka din order utan kostnad. Vi förbehåller oss även rätten att inte genomföra en beställning om t.ex. varan är slut i lager eller vid tekniska problem.

RETURER
Ibland händer det att man ångrar sig och givetvis har du rätt att returnera din beställning från Stålhästen. Du betalar då själv för returfrakten och den måste ske inom 30 dagar från att du tog emot din leverans.
Vi kan bistå med returfrakt om så önskas, det kostar 495 kr för order med cykel och 199 kr för order med endast tillbehör. Kontakta oss så hjälper vi dig i så fall med fraktsedlar.
Tänk på att returer ska skickas i originalskick och originalförpackning och att skicka alla paket till Stålhästen utan avisering och inte till ombud. Vi har ingen möjlighet ta emot paket som aviseras med brev eller SMS. Märk sändning med namn och ordernummer. Skicka din retur till: Stålhästen Cyklar AB St Eriksgatan 106 113 31 Stockholm

LEVERANSADRESS
Leveransadress eller leveranssätt kan ej ändras efter lagd order.

LEVERANSSÄTT
Ombud: Du blir aviserad per SMS och hämtar ditt paket hos ditt lokala Bring eller DHL ombud. Hemkörning: För hemleveranser inom Sverige samarbetar vi med Bring. Transportören kommer att avisera för val av leveransdag och tid. Leveransen sker dagtid. På följande 27 orter finns även möjlighet till leverans under kvällstid – Stockholm, Karlstad, Borlänge, Göteborg, Nyköping, Uddevalla, Örebro, Borås, Halmstad, Kristianstad, Skövde, Umeå, Östersund, Jönköping, Linköping, Eskilstuna, Stenungsund, Uppsala, Gotland, Kalmar, Luleå, Västerås, Gävle, Karlskrona, Malmö, Sundsvall och Växjö Utland: För transporter utanför Sverige samarbetar vi med FedEx och UPS.

EJ UTLÖSTA ORDER
Löser du inte ut ditt paket debiteras du för sändningar med cykel 495 kr och andra paket 295 kr för tillkomna frakt- och administrationskostnader.

GARANTIER
Cyklarna har 1 års funktionsgaranti. Du reklamerar en vara genom att meddela oss detta omgående efter att du upptäckt felet. Ej åtgärdade problem kan få följdfel vilket då inte täcks av garantin. Garantin gäller inte underhåll, periodiska kontroller och skador som uppstått på varan genom felaktig användning eller hantering. Vår garanti gäller endast den ursprungliga köparen av varan och ej för varor som sålt i andra hand.

HANTERING AV PERSONUPPGIFTER
Vi hanterar personuppgifter enligt Dataskyddsförordningen GDPR. Vi begär endast den information som krävs för att kunna hantera din order och dig som kund på bästa sätt. Informationen hanteras endast av oss och de partners som krävs för att kunna hantera genomfört köp, order, leverans samt ev försäkring. Exempelvis är det i vårt fall Qliro som hanterar betalningarna, vi som hanterar din order och våra leverantörer som skickar ut varorna med något av våra transportbolag. Du som kund kan begära att få: – ett utdrag av registrerade uppgifter – era registrerade uppgifter ändrade – registrerade uppgifter raderade Vi sälja inte vidare, förmedla eller lämna ut era uppgifter till obehöriga. När du genomför ett köp i vår kassa samtycker du till att vi får använda dina angivna adressuppgifter. Detta enligt dessa villkor samt Qliros. Detta för att kunna hantera och leverera din order. Vissa adressuppgifter kommer att behöva förmedlas till våra leverantörer och transportbolag. Vi behåller dina uppgifter i 3 år för att kunna hantera ev returer eller reklamationer.

VALUTA
Alla försäljning sker i kr (SEK) eller € (EUR) och inkluderar moms.

BESTALNINGSALTERNATIV
Stålhästen Cyklar samarbetar med Qliro för att hantera transaktioner. Detta ger både dig som kund och oss som företag trygghet. Qliro har flera olika betalningsalternativ, där du bl.a. kan välja faktura, delbetalning, kortbetalning, banköverföring eller köp nu, betala senare.

CYKELFÖRSÄKRING
Till privatpersoner i Sverige ingår vid köp av cykel en 2 mån självriskelimineringsförsäkring. Efter denna period skickas ett erbjudande om förlängning.

Integritetspolicy
Integritetspolicy för Stålhästen Cyklar AB
Hantering av personuppgifter
Hantering av personuppgifter

STÅLHÄSTEN CYKLAR AB
559118-3214
St Eriksgatan 106
113 31 Stockholm