Dubbdäck till cykeln, så funkar det.
Snart är kylan och halkan här men inte behöver du ställa in din Stålhästen i stallet för det. Med ett par dubbdäck går det utmärkt att cyklar året runt, även om om det är bra att ta det lite lugnare än vanligt.
Låter bra, men måste jag ha både fram och bak?
Korta svaret på frågan är ja. För bästa prestanda och bäst säkerhet mot halka rekommenderas dubbdäck både fram och bak. Men måste elräkningar, tv-licenser och svärmors julklapp gå före och du bara kan köpa ett dubbdäck är det bäst att sätt det fram.
Dom är ju lite dyrare än vanliga däck…
Jo, det stämmer att dubbdäck är lite dyrare än vanliga däck. Det beror på att dubbarna sätts i för hand och det är samtidigt viktigt med en bra gummiblandning i däcken för bästa fäste på is och snö. Samtidigt är det inte direkt våldsamt mycket dyrare och den dagen du behöver dom kan vi lova att du inte ångrar att du prioriterade ett par bra dubbdäck.
Ok, vi kör! Är det något mer jag måste tänka på?
Bra beslut! För att dina dubbdäck ska hålla så länge som möjligt är det bra om du kör in dom lite försiktigt till en början, så att dubben kan köras in i gummit som dom ska. Ta det piano dina första 20-30 mil på nya dubbdäck, med fördel på barmark för att dubbarna ska köras in riktigt. På så sätt sitter dubbarna längre och du kan använda dubbdäcken flera säsonger.
Att byta dubbdäck är inte svårare än att byta ett par vanliga däck, men skulle du inte ha ork eller möjlighet själv kan din lokala cykelverkstad hjälpa dig. I Stockholm kan vi hjälpa dig i vår butik på St Eriksgatan 106, där har vi också däckhotell så att du slipper böket att ta hem dina vanliga däck efter skiftet!
Välkommen!
Postat 04 januari 2019