Villkor
KÖPVILLKOR
Konsumentköplagen (1990:032) och Lag om konsumentskydd (2000:274) vid distansavtal och hemförsäljningsavtal (Distanshandelslagen) innehåller utförliga i allmänhet tvingade regler om dina rättigheter som konsument. Oavsett hur du handlar hos oss är nedanstående köpvillkor komplement till dessa lagar och är de bestämmelser som gäller mellan Stålhästen och dig.
TILLÄMPLIG LAG OCH TVIST
Avtalet gäller under svensk lag. Tvist rörande tolkning eller tillämpning av dessa Villkor skall tolkas i enlighet med svensk lag.
Vid en eventuell tvist följer Stålhästen Cyklar AB beslut från Allmänna reklamationsnämnden. Allmänna reklamationsnämnden kontaktas via www.arn.se alternativt adress Box 174, 101 23 Stockholm.
TRÄFFANDE AV AVTAL
Vid beställning, via Internet, träffas avtal om köp när du väljer att slutföra betalningen i kassan. Orderbekräftelse genereras sedan automatiskt utan manuell översyn. Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. uppenbart felaktigt pris eller tryckfel) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering eller anser att produktinformationen är felaktig får du självklart välja att avboka din order utan kostnad. Vi förbehåller oss även rätten att inte genomföra en beställning om t.ex. varan är slut i lager eller vid tekniska problem.
ÅNGER & RETURER
Från det att du mottagit dina varor gäller normalt sätt 14 dagars ångerrätt, men vi på Stålhästen erbjuder 30 dagars ångerrätt. Du kan antigen ångra hela din order, eller enstaka varor om dom inte skulle vara till belåtenhet.
Villkor för ångerrätt
–
För att nyttja ångerrätten behöver du meddela oss inom ångerfristen på 30 dagar och du behöver skicka tillbaka varorna du ångrat inom 14 dagar från att du har meddelat oss. För mindre tillbehör medföljer returfraktsedlar som du kan använda genom att sätta på paketet (se till att ta bort dom gamla fraktsedlarna först bara) och lämna in på samma ställe som du hämtade ut ordern på. Kostnad för retur av mindre tillbehör är 195 kr.
För större varor som t.ex. cyklar, elcyklar och barncyklar, behöver du kontakta oss först för att få hjälp med din retur, se mer information nedan.
Du har även rätt att använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt, vill du använda den kan du ladda ned blanketten på länken ovan.
Retur av cykel kan antingen ske i butik eller med upphämtning
I butik
Möjlighet finns att lämna in din retur i Stålhästens butik på Sankt Eriksgatan 106 i Stockholm. Kom ihåg att ta med ditt ordernummer bara. Observera att själva krediteringen av din order inte sker i butiken utan via vår e-handelsavdelning och det kan ta 1-3 vardagar från att vi mottagit din retur innan det sker. Hanteringskostnad för cykel i retur till butik är 295 kr som dras av från din kreditering.
Med upphämtning
För att vi ska hämta upp din cykel hos dig behöver du kontakta oss på [email protected] och ange nedanstående uppgifter
– Ordernummer
– Vilka artiklar från ordern som önskas returneras
– Anledning till returen
– Om du önskar att vi bistår med returfrakten eller om du vill hantera den på egen hand
Därefter hör vi av oss med närmare instruktioner kring returen samt bekräftar att vi tagit emot ditt beslut om att nyttja din ångerrätt.
Returfrakt kostar 895 kr för cyklar och elcyklar och 495 kr för barncyklar oavsett modell.
Önskar du själv ombesörja fraktkostnaden för returen ska den skickas till:
Stålhästen Cyklar AB
Sankt Eriksgatan 106
113 31 Stockholm
Ange tydligt ditt namn och ordernummer på paketet.
Villkor för returer:
– Varan eller ordern ska skickas tillbaka i sin originalförpackning, oskadad och i oanvänt skick
– Du har rätt att undersöka varan, men inte mer än nödvändigt för att se dess egenskaper och funktion. Cyklar får provcyklas max 2 km innan dom anses som använda och ångerrätten upphör.
– Risken för transportskador står avsändaren för, dvs du som kund, fram tills att vi mottagit returen.
– Om varan skickas med egen fraktlösning till ovan nämnda adress kan paketet INTE skickas mot Postförskott//Efterkrav eller som rekommenderat brev.
LEVERANSADRESS
Leveransadress eller leveranssätt kan ej ändras efter lagd order.
LEVERANSSÄTT
Ombud: Du blir aviserad per SMS och hämtar ditt paket hos ditt lokala Bring eller DHL ombud. Hemkörning: För hemleveranser inom Sverige samarbetar vi med Bring. Transportören kommer att avisera för val av leveransdag och tid. Leveransen sker dagtid. På följande 27 orter finns även möjlighet till leverans under kvällstid – Stockholm, Karlstad, Borlänge, Göteborg, Nyköping, Uddevalla, Örebro, Borås, Halmstad, Kristianstad, Skövde, Umeå, Östersund, Jönköping, Linköping, Eskilstuna, Stenungsund, Uppsala, Gotland, Kalmar, Luleå, Västerås, Gävle, Karlskrona, Malmö, Sundsvall och Växjö Utland: För transporter utanför Sverige samarbetar vi med FedEx och UPS.
EJ UTLÖSTA ORDER
Löser du inte ut ditt paket debiteras du för sändningar med cykel 495 kr och andra paket 295 kr för tillkomna frakt- och administrationskostnader.
GARANTIER
Cyklarna har 1 års funktionsgaranti. Du reklamerar en vara genom att meddela oss detta omgående efter att du upptäckt felet. Ej åtgärdade problem kan få följdfel vilket då inte täcks av garantin. Garantin gäller inte underhåll, periodiska kontroller och skador som uppstått på varan genom felaktig användning eller hantering. Vår garanti gäller endast den ursprungliga köparen av varan och ej för varor som sålt i andra hand.
HANTERING AV PERSONUPPGIFTER
Vi hanterar personuppgifter enligt Dataskyddsförordningen GDPR. Vi begär endast den information som krävs för att kunna hantera din order och dig som kund på bästa sätt. Informationen hanteras endast av oss och de partners som krävs för att kunna hantera genomfört köp, order, leverans samt ev försäkring. Exempelvis är det i vårt fall Qliro som hanterar betalningarna, vi som hanterar din order och våra leverantörer som skickar ut varorna med något av våra transportbolag. Du som kund kan begära att få: – ett utdrag av registrerade uppgifter – era registrerade uppgifter ändrade – registrerade uppgifter raderade Vi sälja inte vidare, förmedla eller lämna ut era uppgifter till obehöriga. När du genomför ett köp i vår kassa samtycker du till att vi får använda dina angivna adressuppgifter. Detta enligt dessa villkor samt Qliros. Detta för att kunna hantera och leverera din order. Vissa adressuppgifter kommer att behöva förmedlas till våra leverantörer och transportbolag. Vi behåller dina uppgifter i 3 år för att kunna hantera ev returer eller reklamationer.
VALUTA
Alla försäljning sker i kr (SEK) eller € (EUR) och inkluderar moms.
BESTALNINGSALTERNATIV
Stålhästen Cyklar samarbetar med Qliro för att hantera transaktioner. Detta ger både dig som kund och oss som företag trygghet. Qliro har flera olika betalningsalternativ, där du bl.a. kan välja faktura, delbetalning, kortbetalning, banköverföring eller köp nu, betala senare.
Integritetspolicy
Integritetspolicy för Stålhästen Cyklar AB
Hantering av personuppgifter
Hantering av personuppgifter
STÅLHÄSTEN CYKLAR AB
559118-3214
St Eriksgatan 106
113 31 Stockholm