Vanliga frågor

VAR KAN JAG KÖPA STÅLHÄSTEN?

För att kunna erbjuda en så prisvärd cykel som möjligt går det endast att köpa våra klassiska cyklar här på stålhästen.se, i vår butik på St Eriksgatan 106 i Stockholm eller i vårt showroom på Erik Dahlbergsgatan 26 i Göteborg.

Hur funkar det med leverans?

Vi samarbetar med DHL och köper du en cykel kommer den hela vägen hem till dörren. Cykeln levereras i en kartong som är ca 145x70x20 cm stor och väger ca 18 kg. Varierar något från modell till modell. Köper du en cykel kostar frakten 99 kr inom Sverige och 295 kr inom EU.  Om du endast beställer tillbehör kostar frakten från 29 kr, beroende på hur skrymmandet det är. Du måste ange ett mobiltelefonnummer när du handlar hos oss, så att fraktbolaget kan nå dig med leveransinformation.

Vilka betalningsalterantiv finns?

Vi använder oss av Klarna Checkout. Där kan du betala antingen med kort, banköverföring eller faktura. Det finns också möjlighet till delbetalning. Väljer du att betala med faktura får du den först efter att vi har skickat cykeln till dig och du har därefter 14 dagar på dig att betala.

HUR PUMPAR JAG MIN STÅLHÄSTEN?

Våra klassiska modeller har Schrader-/bilventil och Stålhästen Sport & Effekt har racer-/prestaventil. De flesta moderna pumpar har munstycke för dessa ventiler.

KAN JAG MONTERA EN BARNSTOL PÅ STÅLHÄSTEN?

Ja visst! Vi rekommenderar att du använder barnstolar som fästs på cykelns ram. Sådana passar alla våra cyklar förutom elcyklarna (det går en kabelkanal där). För våra elcyklar rekommenderar vi istället barnstolar som passar på bakpakethållaren. För modell Prima elcykel har vi anpassade hål för modellen Hamax Caress som är en av marknaden allra bästa barnstolar.

Är det mycket som behöver slutmonteras?

Nej, det är inte särskilt mycket som behöver slutmonteras. Cykeln kommer 85 % förmonterad i sin kartong, det enda du behöver skruva på själv är framhjul, pedaler, styre och sadel. Och eventuella tillbehör. Rekordet i vår verkstad är 4 min och 47 sekunder, men då är den uppackad och allt emballage avlägsnat. Räkna med ca 40 min när du gör det första gången.

Kan jag få hjälp med slutmonteringen?

Jajamän! Via vårt monteringspartnernätverk (phu, långt ord), kan du beställa din cykel till din lokala cykelverkstad som slutmonterar din cykel åt dig. Du får sedan ett SMS från verkstaden när den är klar så kan du fiska upp den där och cykla hem den.
Idag finns vi i 20 städer men listan utökas hela tiden. Under fraktalternativ i kassan ser du var våra partners finns och om det finns någon i just din stad. Samma sak gäller så klart i vår egen butik på St Eriksgatan 106 i Stockholm.

RAMNUMMER

Tyvärr händer det att cyklar blir stulna, Därför är det bra att notera det unika ramnummer som finns på din Stålhästen. På så sätt blir det enklare att identifiera din cykel om den återfinns. Numret är stansat under Stålhästemblemet fram på din cykel eller under vevhuset. Observera att vi inte lagrar ditt ramnummer, varför det är viktigt att du själv noterar detta när du mottagit din cykel.

HUR FUNKAR DET MED GARANTIER, ÅNGERRÄTT OCH REKLAMATION?

Alla våra cyklar har 1 års funktionsgaranti. Du som beställer cykel via Internet har rätt att inom 14 dagar returnera cykeln om du av någon anledning skulle ångra dig. Du får då pengarna tillbaka, dock ej fraktkostnaden. Vid retur är det viktigt cykeln returneras i originalskick och i originalförpackning. Tänk på att returfrakt kan vara dyrare än vårt fraktpris. Se även våra köpvillkor för närmare information om vad som gäller för retur av cykel.

Vid reklamation följer Stålhästen Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Kontakta oss på fabriken@stalhasten.se om du vill reklamera en vara.