Vad är en elcykel?

En elcykel är egentligen en helt vanlig cykel men med en elmotor, ett batteri, en tramp-sensor och en display/kontroll på styret. Elmotorn aktiveras när du trampar och hjälper dig att komma upp i fart. En elcykel gör att du känner dig stark som Hulken när du trampar, eftersom det går så mycket lättare och motorn hjälper dig både vid vanligt cykling på flacken, i brantare backar eller i den där jobbiga motvinden. Elcyklar har därför snabbt blivit populära, framförallt som pendlingscykel, eftersom man snabbt och effektivt kan cyklar lite längre sträckor utan att bli trött och svettig.  

Vilka regler gäller för elcyklar?

En elcykel klassas som en helt vanlig cykel och får framföras av vem som helst. Inget kav finns på körkort eller annars form av licens eller trafikförsäkring och det finns heller ingen åldersgräns. Det är dock krav på att elcykelns motor får assistera upp till max 25 km/h. Vill man cykla snabbare än så får man trampa utan assistans av elmotorn. Det är även krav på att elcykelns motor endast ger assistans när man trampar, har man ett reglage som driver motorn klassas den som moped och alla regler som omger dessa. Precis som för vanliga cyklar är det även starkt rekommenderat att använda cykelhjälm, även om det inte är något krav.

Hur fungerar en elcykel?

En elcykel fungerar i det stora hela precis som en vanlig cykel. Du trampar, bromsar och växlar precis på samma sätt. Det enda som skiljer är elmotorn och den assistans den ger. Elmotorn aktiveras med en magnet -eller momentsensor som känner av när du börjat trampa och först då hjälper till att driva cykeln framåt. Beroende på hur mycket assistans du valt kommer motorn att driva på upp till en viss hastighet. Dom flesta elcyklar har tre eller fem assistanslägen, där det högsta assistansläget gör att motorn driver tills cykeln har uppnått 25 km/h. Därefter får du trampa på själv om du vill cykla fortare. Motorn kan så klart stängas av helt om man så önskar (eller om man råkat få ”soppartorsk), då blir din elcykel precis som en vanlig cykel, dock lite tyngre då batteri och motor väger en del.  

Elcykelns motor
Motorn är sitter antingen i framhjulets nav (framhjulsmotor), vid pedalernas vevhus (mittmotor) eller i bakhjulets nav (bakhjulsmotor). Cykeln får lite olika egenskaper beroende på var motorn är placerad.

Framhjulsmotor

Fördelar:
Cykeln drar dig framåt och det är enklare att bara åka med. Om man vill kan man lägga i en lätt växel när du trampar och låta motorn göra merparten av jobbet. Enkelt och billigt att serva och skapar inget extra slitage på kedja och kassett. Går att ha fotbroms. Framhjulsdrivna motorer är även mindre komplicerade att producera och cyklar med dessa är oftast inte lika dyra som t.ex. mittmotoriserade elcyklar.

Nackdelar:
Inte fullt lika stark i riktigt branta backar. Lite kortare räckvidd då man lätt låter elmotorn göra merparten av jobbet.  

Mittmotor

Fördelar:
Bättre viktfördelning då motorn hamnar centralt på cykeln. Momentgivare som känner av hur hårt man trampar och assisterar utefter det, motorn assisterar därmed endast beroende på hur du trampar vilket ger en mer effektiv hjälp. Bättre för branta uppförsbackar. Går att kombinera med fotbroms. Enklare att byta punktering på, då hjulen och drivpaketet är precis som en helt vanlig cykel.

Nackdelar:
Går inte att ”bara åka med”, man måste trampa mer aktivt själv. Mittmotor gör dig stark som Hulken men sliter därmed också mer på kedja och kassett vilket ger högre driftskostnader. Dyrare inköp.

Bakhjulsmotor

Fördelar:
Roligare vid aktiv cykling med lite mer fart då motorn trycker på bakifrån. Går att lägga i en lätt växel och låta motorn driva dig framåt. Relativt billiga underhållskostnader.

Nackdelar:
Inte fullt lika stark i riktigt branta backar. Lite kortare räckvidd då man lätt låter elmotorn göra merparten av jobbet. 

ELCYKELBatterier

Batterierna i elcyklar är av Litium-Ion-typ och klarar i regel ca 1000 laddcykler (laddningar) eller 3 år innan det börjar tappa i kapacitet. Sålunda tillräckligt många för att hålla i många år, om det är korrekt underhållet, och efter 1000 laddningar så dör det inte knall fall direkt, bara att det då börjar tappa i kapacitet och du får en lite kortare räckvidd på cykeln. Batteriets storlek påverkar hur långt du kan cykla på din elcykel och mäts i enheten Ah (amperetimmar) eller Wh (Wattimme). Ju större Wh eller Ah desto längre räckvidd, se tabell nedan. Dom flesta elcyklar har batterier som är ca 8-14 Ah stora och batteriets storlek brukar även avspeglas i cykelns pris. Billigare cyklar har mindre batterier, dyrare har större.

Laddning AV ELCYKLAR

Dom flesta elcyklar har avtagbara batterier, vilket gör att du enkelt kan ta loss batteriet från cykeln och ladda det hemma eller på kontoret. Det tar normalt ca. 4-8 timmar att ladda ett elcykelbatteri från tomt till fullt (beroende på hur stort det är) och du laddar det via ett helt vanligt vägguttag. Elcykelns laddare har en inbyggd mjukvara som automatiskt slår ifrån laddningen när det är fullt. En viktig sak med elcykelbatterier är att dom behöver underhållsladdas, helst minst en gång i månaden. Detta då batterierna har ett inbyggt BMS (battery management system), vilket är ett system som håller koll på batteriets celler och ser till att det fungerar optimalt. Elcykelns BMS drar dock lite lite ström så låtar man det ligga oladdat allt för länge innebär det att elcykelns batteri därmed kan bli helt urladdat vilket kan skada elcykelns battericeller. I värst fall så pass allvarligt att batteriet måste kasseras, eller renoveras för dyra pengar.  

Hur långt kan jag cykla på en laddning?

En elcykels räckvidd, dvs hur långt man kan cykla på en laddning, varierar utifrån en mängd olika faktorer.

Vägens beskaffenhet
Är det många uppförsbackar där du cyklar går så klart räckvidden ner. Likaså t.ex. rödljus eller andra stopp som gör att du måste stanna och sedan accelerera igen påverkar räckvidden negativt.

Lastvikt
Cyklar du med mycket last eller är du lite större och väger mer så påverkar även det räckvidden.

Temperatur
Batterier trivs bäst kring 20 grader. Från 15 grader och nedåt börjar räckvidden påverkas och cyklar man på vintern med minusgrader påverkas räckvidden mycket, uppemot 50 %.

Däcktryck
Det är lätt att underskatta vikten av rätt däcktryck, men ett par dåligt pumpade däck kan påverka räckvidden ganska mycket. Se därför till att alltid har rätt däcktryck på din elcykel om räckvidden är viktig för dig.

Din egen kraft
Det säger kanske sig själv, men ju mer du trampar på själv istället för att låta motorn jobba, desto längre räckvidd får du.

Men också så klart hur stort cykeln batteri är. För elcyklar med ca. 10-12 Ah stort batteri är räckvidden kring 50-90 km under normala förutsättningar. Här i Sverige kan dock temperaturen spela en stor roll och på vintern eller sent höst/tidig vår när temperaturen rör sig kring nollan kan räckvidden minska med 40-50 %.

Ett batteri med 8 Ah (ca 280 Wh) ger en räckvidd på ca 25-50 km
Ett batteri med 10 Ah (ca 360 Wh) ger en räckvidd på ca 35-70 km
Ett batteri med 11 Ah (ca 400 Wh) ger en räckvidd på ca 40-80 km
Ett batteri med 14 Ah (ca 500 Wh) ger en räckvidd på ca 50-110 km  

 

Vilka olika typer av elcyklar finns det?

Elektrifieringen av cyklar finns i nästan alla segment. Mountainbikes, racercyklar, lastcyklar, vikcyklar etc. Men det största segmentet är standardcyklar/hybridcyklar,. Vardagscyklar helt enkelt.
Skillnaden mellan dom olika typerna av elcyklar är desamma som deras icke-elektrifierade motsvarigheter där standardcyklar/hybridcyklar lämpar sig bäst för cykling på asfalt eller grusväg med syftet att snabbt och enkelt transportera sig.  

Hur underhåller jag min elcykel?

En elcykel underhåller du i mångt och mycket på samma sätt som din vanliga cykel. Se till att smörja och rengöra kedjan och växlar. Håll cykeln ren från den värsta smutsen och se över dina bromsar med jämna mellanrum.
Elsystemet behöver servas beroende på hur länge cykeln har använts eller hur långt den har gått och görs normalt på en cykelverkstad. Första service rekommenderas normalt att göras efter ca 500 mil eller 12 månader, vilket som infaller först.
Vid en sådan service ser man över elcykelns elsystem, säkerställer batteriets kondition och att kontakter sitter som dom ska. Man ser även över cykelns övriga komponenter, så som bromsar, växlar etc, precis som vid en vanlig cykelservice.
Efter 3 år eller 1500 mil görs en lite större elcykelservice. Där öppnas motorn och man kontrollerar kugghjul, rengör och byter smörjfett.  

Hur är det med elcykelbidraget?

Under 2018 infördes Elcykelbidraget i Sverige. Syftet var att göra det mer förmånligt att välja en elcykel vilket innebar att staten betalade ut ett bidrag motsvarande 25 % av cykelns värde (dock max 10 000 kr). Bidraget hanterades av Naturvårdsverket och gällde endast för privatpersoner i Sverige. Efter valet 2018 avskaffades dock Elcykelbidraget och det är inte längre möjligt att ansöka om det.  

Hur vanligt är det med elcykel i Sverige?

Jämfört med många andra länder i Europa har Sverige varit lite sena med elcyklar. Länge utgjorde det ca 10 % av alla sålda cyklar men i samband med införandet av ovan nämnda Elcykelbidraget skuttade andelen elcyklar upp till 19 % av alla sålda cyklar vilket är i nivå vad länder som t.ex. Tyskland, Danmark och Holland ligger på.  

Kan man köpa en begagnad elcykel?

Javisst kan man det, men som med alla elektroniska prylar som drivs av ett uppladdningsbart batteri så åldras dessa, vilket kan påverka cykelns räckvidd och effekt jämfört med hur den var som ny. Utvecklingen vad gäller batterier och deras storlek går hela tiden framåt vilket gör att en väldigt dyr cykel för 2-3 år sedan med ett för tiden stort batteri har samma storlek som en medel-elcykel har idag. Tänk också på att en elcykel normalt går betydligt längre sträckor än en vanlig cykel, vilket gör att en elcykel som är 2-3 år har gått längre/slitits mer än en vanlig cykel med samma ålder. Därmed inte sagt att begagnade elcyklar är dåliga, oftast har priserna gått ner markant och batterier går antingen att byta ut mot ett nytt eller renovera för en rimlig peng (3 000-4 000 kr).

 

Elcyklar på vintern

Att elcykla på vintern går galant, dom flesta elcyklar har lite bredare däck och fälgar vilket gör att det inte är några problem att sätta på dubbdäck. Man får dock vara lite vaksam om man har en bak eller framhjulsdriven elcykel så att den inte slirar iväg om det är halt. Oftast är det inga problem och det går att justera cykelns assistansgrad. Tänk dock på att batteriet tappar en hel del effekt vid minusgrader vilket påverkar räckvidden negativt.

 

Borde jag köpa en elcykel?

Drar du dig idag för att ta cykeln istället för bilen eller bussen för att det är lite för långt? I så fall är svaret ett rungande JA! Med en elcykel kommer du betydligt längre än med en vanlig cykel utan att behöva duscha när du kommer fram. Och jämfört med att åka bil eller kollektivt får du ändå en lagom dos daglig motion och frisk luft. En elcykel är dessutom betydligt mer punktlig då det sällan är köer eller driftstopp, du kommer helt enkelt fram i tid och efter några turer fram och tillbaka när du lärt känna din cykelväg kan du nästan på minuten veta när du är framme.

Här finner du vårt sortiment av elcyklar.

 

Postat 03 februari 2020